Baranów, 04.01.2010r. GP.7632/07/2009-2010 Na podstawie art. 123 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), w związku z art. 63 ust.1 oraz art. 66 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2008, Nr 199, poz. 1227) p o s t a n a w i a m zobowiązać inwestora, to jest „PRO – FEN” Inżynieria Środowiska, Zygfryd Moś, ul. Sokołowska 8/11, 01 – 136 Warszawa, do sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla inwestycji polegającej na budowie farmy wiatrowej o mocy 17,5 MW w rejonie wsi Donaborów i Jankowy oraz stacji transformatorowej SN/110 w rejonie wsi Donaborów przyłączającej farmę do sieci dystrybucyjnej 110 kV. Zakres raportu dla przedmiotowego przedsięwzięcia powinien w szczególności zawierać analizę podanych niżej zagadnień: I) Z zakresu ochrony przed hałasem i polami elektromagnetycznymi: 1) Należy określić poziom mocy akustycznej pracującej turbiny wiatrowej w warunkach, w których emisja hałasu jest największa. 2) Należy określić skumulowane oddziaływania projektowanego przedsięwzięcia na środowisko, (w tym również z innymi siłowniami wiatrowymi istniejącymi lub planowanymi do realizacji w pobliżu przedsięwzięcia), w postaci izolinii poziomu dźwięku odpowiadających dopuszczalnym poziomom hałasu, określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. Nr. 120, poz. 862). 3) Należy dołączyć informację właściwego organu o faktycznym zagospodarowaniu i przeznaczeniu terenów wokół planowanej inwestycji, zgodnie z art. 113 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony Środowiska (Dz. U. z 2008r. Nr 25, poz. 150 ze zm.) oraz ww. rozporządzeniem. Należy także określić najbliższą odległość terenów, o których mowa w ww. aktach prawnych od każdej elektrowni. 4) Należy określić skuteczne metody zabezpieczenia terenów, wymagających ochrony, przed negatywnym wpływem przedsięwzięcia na istniejący klimat akustyczny. 5) Należy wskazać pozycje GPS lokalizacji turbin wiatrowych. 6) Należy opisać sposób przesyłu wytwarzanej energii elektrycznej do sieci elektroenergetycznej z uwzględnieniem ewentualnych napowietrznych transformatorów. Jednocześnie należy ocenić rozkład pól elektromagnetycznych wokół planowanych elementów infrastruktury elektrycznej. II) Z zakresu ochrony przyrody: 1) Należy przedstawić opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym elementów środowiska objętych ochroną, na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2004r. Nr 92, poz. 880 ze zm.) – gatunki roślin, zwierząt oraz siedliska przyrodnicze, w szczególności gatunki ptaków i nietoperzy, obejmujący swym zakresem cykl roczny tzn. okres lęgowy, migracje i zimowanie. W raporcie winny znaleźć się informacje o składzie gatunkowym i liczebności awifauny w cyklu rocznym, natężeniu i sposobie wykorzystywania przestrzeni przez ptaki (w szczególności: drapieżniki i gatunki o dużych rozmiarach ciała, migranci dalekodystansowi, ptaki tworzące lokalne koncentracje żerowiskowe i noc-legowiskowe) i nietoperze. 2) Należy przedstawić opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie negatywnych oddziaływań na środowisko. III) Z zakresu gospodarki odpadami Należy określić rodzaje i ilości odpadów powstających na etapie budowy, eksploatacji i likwidacji przedsięwzięcia oraz opisać sposób magazynowania i zagospodarowania odpadów na ww. etapach przedsięwzięcia i sposoby minimalizacji ich powstawania. IV) Należy szeroko opisać i uzasadnić warianty lokalizacyjne przedsięwzięcia, w tym wariant najkorzystniejszy dla środowiska oraz wariant „0” polegający na niepodejmowaniu przedsięwzięcia. Uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu winno wskazywać jego oddziaływanie na środowisko oraz oddziaływanie planowanej inwestycji na ludzi. Postępowanie w przedmiotowej sprawie wszczęto na wniosek „Pro – Fen. Inżynieria Środowiska” Zygfryd Moś, ul. Sokołowska 8/11, 01 – 136 Warszawa. W dniu 12.11.2009r. wnioskodawca wystąpił o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy wiatrowej o mocy 17,5 MW w rejonie wsi Donaborów i Jankowy oraz stacji transformatorowej SN/110 w rejonie wsi Donaborów przyłączającej farmę do sieci dystrybucyjnej 110 kV. Organ właściwy do wydania takiej decyzji zwrócił się pismem nr GP. 7632/18/2009 z dnia 20.11.2009 r., do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kępnie, o opinię co do konieczności sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i jego zakresu dla w/w inwestycji. Po przeanalizowaniu posiadanych dokumentów tj.: - postanowienia Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kępnie nr ON-NS-72/02-59/09 z dnia 7.12.2009r., w którym organ zobowiązuje inwestora do sporządzenie raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. - postanowienia Regionalnego Dyrektora Ochrony środowiska w Poznaniu nr RDOŚ-30-OO.I-66190-346/09/akr z dnia 10.12.2009r., w którym organ zobowiązuje inwestora do sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. - wniosku inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, oraz karty informacyjnej przedsięwzięcia. Ustalono, że planowana inwestycja należy do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. l pkt 6 i pkt 7 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. W sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 25, poz.2573 z późn. zm.) dla których ocena oddziaływania na środowisko może być wymagana. Ustalając obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko brano pod uwagę uwarunkowania, o których mowa w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko tj. lokalizację, rodzaj, skalę, charakter przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, czas trwania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych oraz emisję hałasu, pól elektromagnetycznych i uciążliwości związanych z eksploatacją oraz usytuowaniem przedsięwzięcia na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000. Planowane przedsięwzięcie polegające na budowie 7 sztuk elektrowni wiatrowych o mocy minimum 2,5 MW zlokalizowane będzie poza obszarami podlegającymi ochronie na podstawie przepisów ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009r., Nr 151 poz. 1220) i poza obszarami Natura 2000. Jednakże wybudowanie turbin wiatrowych może kolidować z trasami przelotów ptaków, płoszyć je oraz powodować zmiany w rozmieszczeniu ich siedlisk. Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien być wykonany zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) Z uwagi na możliwość oddziaływania planowanej inwestycji na ptaki i nietoperze wskazano, że w raporcie należy przedstawić szczegółowe informacje z zakresu ochrony przyrody. Raport powinien zawierać dane o składzie gatunkowym i liczebności awifauny w cyklu rocznym oraz natężeniu i sposobie wykorzystania przestrzeni przez ptaki i nietoperze. Wskazane jest, aby powyższe dane opracowane były zgodnie z zaleceniami zawartymi w opracowaniach: Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej 2008 „Wytyczne w zakresie oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na ptaki” oraz Porozumienia dla ochrony nietoperzy 2009 „Tymczasowe wytyczne dotyczące oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na nietoperze” w oparciu o wyniki rocznego monitoringu ptaków i nietoperzy. Możliwe jest również wykorzystanie innych danych obejmujących swym zakresem okres lęgowy, migracje oraz zimowanie ptaków, jeżeli w oparciu o nie możliwe jest rzetelne sformułowanie prognozy w tym zakresie. W niniejszym postanowieniu wskazano również, że w raporcie należy poddać szczególnej analizie zagadnienia związane z ochrona przed hałasem oraz z ochroną przed polami elektromagnetycznymi. Celem uzyskania szczegółowych i wiarygodnych danych dotyczących lokalizacji turbin wiatrowych należy wskazać pozycje GPS tych turbin. W raporcie należy określić również sposób gospodarowania odpadami powstającymi na wszystkich etapach realizacji przedsięwzięcia. Ponadto w niniejszym postanowieniu nie wskazano możliwości odstąpienia od wymagań określonych w art. 66 ust. 1 pkt 4, 13, 15, 16 ww. ustawy. Z uwagi na powyższe należało orzec jak w sentencji postanowienia. Pouczenie: Na niniejsze postanowienie służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Wójta Gminy w Baranowie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Otrzymują: 1. Pro – Fen Inżynieria Środowiska Zygfryd Moś Ul. Sokołowska 8/11 01 – 136 Warszawa 2. a/a M.S.P O S T A N O W I E N I E
U z a s a d n i e n i e