Baranów, 29.03.2010r.

 

   

P O S T A N O W I E N I E

 

 

            Na podstawie art. 123 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), w związku z art. 63 ust.1 oraz art. 66 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2008, Nr 199, poz. 1227)

 

 

p o s t a n a w i a m

 

zobowiązać inwestora, to jest „DOMREL” Biuro Usług inwestycyjnych Sp. z o.o., ul Odzieżowa 12c/1, 71-502 Szczecin, do sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla inwestycji polegającej na budowie „Zespołu Elektrowni Wiatrowych Kępno Pilot” składającego się z 5 elektrowni wiatrowych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, o mocy całkowitej do 12,5 MW, zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Żurawiniec i Grębanin.

 

Zakres raportu dla przedmiotowego przedsięwzięcia powinien w szczególności zawierać analizę podanych niżej zagadnień:

I.       Z zakresu ochrony przyrody należy:

a)  opisać elementy przyrodnicze środowiska zlokalizowane w zasięgu przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w szczególności gatunki ptaków i nietoperzy (w cyklu rocznym - okres lęgowy, migracja i zimowanie); w raporcie winny znaleźć się informacje o składzie gatunkowym i liczebności awifauny w cyklu rocznym, natężeniu i sposobie wykorzystywania przestrzeni przez ptaki (w szczególności: drapieżniki i gatunki o dużych rozmiarach ciała, migrantów dalekodystansowych, ptaki tworzące lokalne koncentracje żerowiskowe i noclegowiskowe) i nietoperze,
b)  opisać analizowane warianty planowanego przedsięwzięcia oraz uzasadnić wybór proponowanego wariantu ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko,
c)  opisać przewidywane działania mające na celu zapobieganie i ograniczanie negatywnych oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko.

II. Z zakresu ochrony przed hałasem należy:

a)    podać współrzędne posadowienia turbin w układzie  1992,

b) określić parametry akustyczne pracującej elektrowni (najwyższy możliwy poziom mocy akustycznej),

c) dołączyć informację właściwego organu o faktycznym zagospodarowaniu terenów wokół planowanej inwestycji z uwzględnieniem terenów, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.) i rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. Nr 120, poz. 826) oraz określić  odległości najbliższych terenów podlegających ochronie akustycznej od elektrowni,

d)   w części graficznej raportu wyznaczyć zakres ponadnormatywnego oddziaływania elektrowni w zakresie emisji hałasu (na rysunku należy wskazać izolinie reprezentujące dopuszczalne poziomy hałasu w porze dnia i nocy w odniesieniu do terenów podlegających ochronie akustycznej),

e)   określić ewentualne skumulowane oddziaływanie projektowanego przedsięwzięcia na środowisko z innymi elektrowniami wiatrowymi zlokalizowanymi w rejonie inwestycji, w postaci izolinii poziomu dźwięku odpowiadających dopuszczalnym poziomom hałasu, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku,

f)    zaproponować skuteczne środki zmniejszające poziom hałasu co najmniej do poziomów
dopuszczalnych w przypadku przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na terenach objętych ochroną  akustyczną, zgodnie z przepisami odrębnymi.

III. Z zakresu ochrony przed polami elektromagnetycznymi należy:

a)    określić sposób przyłączenia elektrowni do krajowego systemu elektroenergetycznego, w tym lokalizację transformatora, jego napięcia robocze na uzwojeniu pierwotnym oraz wtórnym, napięcie robocze linii elektroenergetycznej, do której będzie dostarczana wytwarzana w elektrowni energia elektryczna oraz sposób realizacji przewodów przyłączeniowych (linie napowietrzne, kablowe),

b)   określić wpływ ww. urządzeń i sieci na rozkład pól elektromagnetycznych wokół planowanego przedsięwzięcia, z uwzględnieniem zapisów rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 października 2003 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku oraz sposobów sprawdzania dotrzymania tych poziomów (Dz. U. Nr. 192, poz. 1883).

IV. Z zakresu gospodarki odpadami w raporcie należy określić rodzaje i ilości odpadów powstających na etapie budowy, eksploatacji i likwidacji przedsięwzięcia oraz opisać sposób gospodarowania odpadami na ww. etapach i sposoby minimalizacji ich powstawania.

 

                                                     U z a s a d n i e n i e

 

 Postępowanie w przedmiotowej sprawie wszczęto na wniosek „DOMREL” Biuro Usług Inwestycyjnych Sp. z o.o., ul. Odzieżowa 12 C/1 71-502 Szczecin W dniu 19.02.2010r. wnioskodawca wystąpił o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie „Zespołu Elektrowni Wiatrowych Kępno Pilot” składającego się z 5 elektrowni wiatrowych wraz z niezbędna infrastruktura techniczną, o mocy całkowitej do 12,5 MW zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Żurawiniec i Grębanin.  

Organ właściwy do wydania takiej decyzji zwrócił się pismem nr GP. 7632/03/2010 z dnia 26.02.2010 r., do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kępnie, o opinię co do konieczności sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i jego zakresu dla w/w inwestycji.

Po przeanalizowaniu posiadanych dokumentów tj.:

- postanowienia Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kępnie nr ON-NS-72/02-08/10 z dnia 15.03.2010r., w którym organ zobowiązuje inwestora do sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.         

- postanowienia Regionalnego Dyrektora Ochrony środowiska w Poznaniu nr RDOŚ-30-OO.I-66190-273/10/nb z dnia 17.03.2010r., w którym organ zobowiązuje inwestora do sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

- wniosku inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, oraz karty informacyjnej przedsięwzięcia.

Ustalono, że planowana inwestycja należy do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. l pkt 6 i pkt 7 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. W sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 25, poz.2573 z późn. zm.) dla których ocena oddziaływania na środowisko może być wymagana.

Ustalając obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko brano pod uwagę uwarunkowania, o których mowa w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko tj. lokalizację, rodzaj, skalę, charakter przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, czas trwania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych oraz emisję hałasu, pól elektromagnetycznych i uciążliwości związanych z eksploatacją oraz usytuowaniem przedsięwzięcia na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000.

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie „Zespołu Elektrowni Wiatrowych Kępno Pilot” składającego się z pięciu elektrowni wiatrowych wraz z niezbędną infrastrukturą  techniczną o mocy całkowitej do 12,5 MW zlokalizowanych w obrębie Żurawiniec i Grębanin. Pojedyncza elektrownia będzie miała moc do 2,5 MW, całkowitą wysokość do 190 m i średnice wirnika trójskrzydłowego do 100 m. Siłownie posadowione będą na żelbetowych płytach fundamentowych. Planuje się lokalizację linii kablowej SN wraz z linią  telesterowniczą w celu połączenia projektowanych elektrowni ze stacją GPZ w Kępnie. Siłownie  wyposażone  będą w urządzenia odgromowe oraz oznakowania informujące o lokalizacji obiektu, ostrzegające statki powietrzne. Zgodnie z informacjami zawartymi w karcie informacyjnej przedsięwzięcia działki, na których planowana jest realizacja przedsięwzięcia (o łącznej powierzchni 13,70 ha) mają  przeznaczenie rolnicze, a najbliższa zabudowa mieszkaniowa zlokalizowana jest w odległości większej niż 500 m od zespołu turbin.

Obszar, na którym planuje się lokalizację farmy wiatrowej znajduje się poza obszarami podlegającymi ochronie na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 ze zm.). Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest proponowany obszar mający znaczenie dla Wspólnoty PLH300035 „Baranów" znajdujący się w odległości około 3 km od inwestycji.

Biorąc powyższe pod uwagę zobowiązano inwestora do sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla przedmiotowej inwestycji.

Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien być wykonany zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) Z uwagi na możliwość oddziaływania planowanej inwestycji na ptaki i nietoperze wskazano, że w raporcie należy przedstawić szczegółowe informacje z zakresu ochrony przyrody.

Raport powinien zawierać dane o składzie gatunkowym i liczebności awifauny w cyklu rocznym oraz natężeniu i sposobie wykorzystania przestrzeni przez ptaki i nietoperze. Wskazane jest, aby powyższe dane opracowane były zgodnie z zaleceniami zawartymi w opracowaniach: Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej 2008 „Wytyczne w zakresie oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na ptaki” oraz Porozumienia dla ochrony nietoperzy 2009 „Tymczasowe wytyczne dotyczące oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na nietoperze” w oparciu o wyniki rocznego monitoringu ptaków i nietoperzy. Możliwe jest również wykorzystanie innych danych obejmujących swym zakresem okres lęgowy, migracje oraz zimowanie ptaków, jeżeli w oparciu o nie możliwe jest rzetelne sformułowanie prognozy w tym zakresie.

W niniejszym postanowieniu wskazano również, że w raporcie należy poddać szczególnej analizie zagadnienia związane z ochrona przed hałasem oraz z ochroną przed polami elektromagnetycznymi. Celem uzyskania szczegółowych i wiarygodnych danych dotyczących lokalizacji turbin wiatrowych należy wskazać pozycje GPS tych turbin. W raporcie należy określić również sposób gospodarowania odpadami powstającymi na wszystkich etapach realizacji przedsięwzięcia.

Z uwagi na powyższe należało orzec jak w sentencji postanowienia.

 

Pouczenie:

 

Na niniejsze postanowienie służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Wójta Gminy w Baranowie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Otrzymują:

1.      „DOMREL” Biuro Usług inwestycyjnych Sp. z o.o.,

ul Odzieżowa 12c/1,

71-502 Szczecin

2.      a/a

 

Do wiadomości:

1)     Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu

ul. 28 czerwca 223/229

61 – 485 Poznań

2)     Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kępnie

ul. Pocztowa 1

63 – 600 Kępno

 

 

 

 

 

 

M.S.