Postanowienie dotyczace sporządzania raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
Baranów, 29.03.2010r.
Na podstawie art. 123 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), w związku z art. 63 ust.1 oraz art. 66 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2008, Nr 199, poz. 1227) p o s t a n a w i a m zobowiązać inwestora, to jest „DOMREL” Biuro Usług inwestycyjnych Sp. z o.o., ul Odzieżowa 12c/1, 71-502 Szczecin, do sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla inwestycji polegającej na budowie „Zespołu Elektrowni Wiatrowych Kępno Pilot” składającego się z 5 elektrowni wiatrowych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, o mocy całkowitej do 12,5 MW, zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Żurawiniec i Grębanin. Zakres raportu dla przedmiotowego przedsięwzięcia powinien w szczególności zawierać analizę podanych niżej zagadnień: I. Z zakresu ochrony przyrody należy: a) opisać elementy przyrodnicze środowiska zlokalizowane w zasięgu przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w szczególności gatunki ptaków i nietoperzy (w cyklu rocznym - okres lęgowy, migracja i zimowanie); w raporcie winny znaleźć się informacje o składzie gatunkowym i liczebności awifauny w cyklu rocznym, natężeniu i sposobie wykorzystywania przestrzeni przez ptaki (w szczególności: drapieżniki i gatunki o dużych rozmiarach ciała, migrantów dalekodystansowych, ptaki tworzące lokalne koncentracje żerowiskowe i noclegowiskowe) i nietoperze, II. Z zakresu ochrony przed hałasem należy: a) podać współrzędne posadowienia turbin w układzie 1992, b) określić parametry akustyczne pracującej elektrowni (najwyższy możliwy poziom mocy akustycznej), c) dołączyć informację właściwego organu o faktycznym zagospodarowaniu terenów wokół planowanej inwestycji z uwzględnieniem terenów, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.) i rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. Nr 120, poz. 826) oraz określić odległości najbliższych terenów podlegających ochronie akustycznej od elektrowni, d) w części graficznej raportu wyznaczyć zakres ponadnormatywnego oddziaływania elektrowni w zakresie emisji hałasu (na rysunku należy wskazać izolinie reprezentujące dopuszczalne poziomy hałasu w porze dnia i nocy w odniesieniu do terenów podlegających ochronie akustycznej), e) określić ewentualne skumulowane oddziaływanie projektowanego przedsięwzięcia na środowisko z innymi elektrowniami wiatrowymi zlokalizowanymi w rejonie inwestycji, w postaci izolinii poziomu dźwięku odpowiadających dopuszczalnym poziomom hałasu, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, f) zaproponować skuteczne środki zmniejszające poziom hałasu co najmniej do poziomów III. Z zakresu ochrony przed polami elektromagnetycznymi należy: a) określić sposób przyłączenia elektrowni do krajowego systemu elektroenergetycznego, w tym lokalizację transformatora, jego napięcia robocze na uzwojeniu pierwotnym oraz wtórnym, napięcie robocze linii elektroenergetycznej, do której będzie dostarczana wytwarzana w elektrowni energia elektryczna oraz sposób realizacji przewodów przyłączeniowych (linie napowietrzne, kablowe), b) określić wpływ ww. urządzeń i sieci na rozkład pól elektromagnetycznych wokół planowanego przedsięwzięcia, z uwzględnieniem zapisów rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 października 2003 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku oraz sposobów sprawdzania dotrzymania tych poziomów (Dz. U. Nr. 192, poz. 1883). IV. Z zakresu gospodarki odpadami w raporcie należy określić rodzaje i ilości odpadów powstających na etapie budowy, eksploatacji i likwidacji przedsięwzięcia oraz opisać sposób gospodarowania odpadami na ww. etapach i sposoby minimalizacji ich powstawania. Organ właściwy do wydania takiej decyzji zwrócił się pismem nr GP. 7632/03/2010 z dnia 26.02.2010 r., do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kępnie, o opinię co do konieczności sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i jego zakresu dla w/w inwestycji. Po przeanalizowaniu posiadanych dokumentów tj.: - postanowienia Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kępnie nr ON-NS-72/02-08/10 z dnia 15.03.2010r., w którym organ zobowiązuje inwestora do sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. - postanowienia Regionalnego Dyrektora Ochrony środowiska w Poznaniu nr RDOŚ-30-OO.I-66190-273/10/nb z dnia 17.03.2010r., w którym organ zobowiązuje inwestora do sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. - wniosku inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, oraz karty informacyjnej przedsięwzięcia. Ustalono, że planowana inwestycja należy do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. l pkt 6 i pkt 7 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. W sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 25, poz.2573 z późn. zm.) dla których ocena oddziaływania na środowisko może być wymagana. Ustalając obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko brano pod uwagę uwarunkowania, o których mowa w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko tj. lokalizację, rodzaj, skalę, charakter przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, czas trwania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych oraz emisję hałasu, pól elektromagnetycznych i uciążliwości związanych z eksploatacją oraz usytuowaniem przedsięwzięcia na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000. Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie „Zespołu Elektrowni Wiatrowych Kępno Pilot” składającego się z pięciu elektrowni wiatrowych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną o mocy całkowitej do 12,5 MW zlokalizowanych w obrębie Żurawiniec i Grębanin. Pojedyncza elektrownia będzie miała moc do 2,5 MW, całkowitą wysokość do 190 m i średnice wirnika trójskrzydłowego do 100 m. Siłownie posadowione będą na żelbetowych płytach fundamentowych. Planuje się lokalizację linii kablowej SN wraz z linią telesterowniczą w celu połączenia projektowanych elektrowni ze stacją GPZ w Kępnie. Siłownie wyposażone będą w urządzenia odgromowe oraz oznakowania informujące o lokalizacji obiektu, ostrzegające statki powietrzne. Zgodnie z informacjami zawartymi w karcie informacyjnej przedsięwzięcia działki, na których planowana jest realizacja przedsięwzięcia (o łącznej powierzchni 13,70 ha) mają przeznaczenie rolnicze, a najbliższa zabudowa mieszkaniowa zlokalizowana jest w odległości większej niż 500 m od zespołu turbin. Obszar, na którym planuje się lokalizację farmy wiatrowej znajduje się poza obszarami podlegającymi ochronie na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 ze zm.). Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest proponowany obszar mający znaczenie dla Wspólnoty PLH300035 „Baranów" znajdujący się w odległości około 3 km od inwestycji. Biorąc powyższe pod uwagę zobowiązano inwestora do sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla przedmiotowej inwestycji. Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien być wykonany zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) Z uwagi na możliwość oddziaływania planowanej inwestycji na ptaki i nietoperze wskazano, że w raporcie należy przedstawić szczegółowe informacje z zakresu ochrony przyrody. Raport powinien zawierać dane o składzie gatunkowym i liczebności awifauny w cyklu rocznym oraz natężeniu i sposobie wykorzystania przestrzeni przez ptaki i nietoperze. Wskazane jest, aby powyższe dane opracowane były zgodnie z zaleceniami zawartymi w opracowaniach: Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej 2008 „Wytyczne w zakresie oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na ptaki” oraz Porozumienia dla ochrony nietoperzy 2009 „Tymczasowe wytyczne dotyczące oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na nietoperze” w oparciu o wyniki rocznego monitoringu ptaków i nietoperzy. Możliwe jest również wykorzystanie innych danych obejmujących swym zakresem okres lęgowy, migracje oraz zimowanie ptaków, jeżeli w oparciu o nie możliwe jest rzetelne sformułowanie prognozy w tym zakresie. W niniejszym postanowieniu wskazano również, że w raporcie należy poddać szczególnej analizie zagadnienia związane z ochrona przed hałasem oraz z ochroną przed polami elektromagnetycznymi. Celem uzyskania szczegółowych i wiarygodnych danych dotyczących lokalizacji turbin wiatrowych należy wskazać pozycje GPS tych turbin. W raporcie należy określić również sposób gospodarowania odpadami powstającymi na wszystkich etapach realizacji przedsięwzięcia. Z uwagi na powyższe należało orzec jak w sentencji postanowienia. Pouczenie: Na niniejsze postanowienie służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Wójta Gminy w Baranowie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Otrzymują: 1. „DOMREL” Biuro Usług inwestycyjnych Sp. z o.o., ul Odzieżowa 12c/1, 71-502 Szczecin 2. a/a Do wiadomości: 1) Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu ul. 28 czerwca 223/229 61 – 485 Poznań 2) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kępnie ul. Pocztowa 1 63 – 600 Kępno M.S.P O S T A N O W I E N I E
b) opisać analizowane warianty planowanego przedsięwzięcia oraz uzasadnić wybór proponowanego wariantu ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko,
c) opisać przewidywane działania mające na celu zapobieganie i ograniczanie negatywnych oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko.
dopuszczalnych w przypadku przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na terenach objętych ochroną akustyczną, zgodnie z przepisami odrębnymi.
Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Iwona Głowik |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Iwona Głowik |
Data wprowadzenia: | 2010-04-09 11:18:12 |
Opublikował: | Iwona Głowik |
Data publikacji: | 2010-04-09 11:19:35 |
Ostatnia zmiana: | 2010-04-09 11:22:49 |
Ilość wyświetleń: | 4744 |