Baranów, 27.10.2010 r.

 

GP-7632/14/2010

 P O S T A N O W I E N I E

 

Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 roku Nr 98, poz. 1071 ze zm.) oraz art. 63 ust.2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227), po rozpatrzeniu wniosku PPUH „PETER”, ul. Wrocławska 61, 63 – 600 Kępno, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody realizacji przedsięwzięcia:

 

p o s t a n a w i a m

 

zwolnić inwestora, to jest PPUH „PETER”, ul. Wrocławska 61, 63 – 600 Kępno, z przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz ze sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla inwestycji polegającej na Budowie hali służącej jako sortownia odpadów komunalnych oraz kontenera przeznaczonego na pomieszczenie socjalne na działce o numerze ewidencyjnym 2/3 w obrębie geodezyjnym wsi Donaborów.

 

U Z A S A D N I E N I E

 

W dniu 10.09.2010 r. na wniosek PPUH „PETER”, ul. Wrocławska 61, 63 – 600 Kępno, wszczęto postępowanie administracyjne w sprawie środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na Budowie hali służącej jako sortownia odpadów komunalnych oraz kontenera przeznaczonego na pomieszczenie socjalne na działce o numerze ewidencyjnym 2/3 w obrębie geodezyjnym wsi Donaborów.

Zgodnie z art. 77 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2008r. Nr 199, poz. 1227) organ prowadzący postępowanie zwrócił się z prośbą o opinię, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i jego ewentualnego zakresu, do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kępnie.

Po przeanalizowaniu posiadanych przez tut. urząd dokumentów:

- karty informacyjnej przedsięwzięcia,

- postanowienia Państwowego Inspektora Sanitarnego w Kępnie nr ON-NS-72/02-30/10 z dnia 11 października 2010r., w którym organ zobowiązuje inwestora do sporządzenia raportu oddziaływania inwestycji na środowisko,

- postanowienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu nr RDOŚ-30-OO.III-66190-323/10/nb z dnia 20 października 2010r., w którym organ wyraża opinię, że dla ww. przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko,  

Stwierdzono, że planowana inwestycja należy do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 73Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajówprzedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowańzwiązanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniuna środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 ze zm.), dla których sporządzenie raportu może być wymagane.

Biorąc pod uwagę uwarunkowania wymienione wart. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko przeanalizowano rodzaj, charakterystykę i usytuowanie przedsięwzięcia oraz rodzaj i skalę jego możliwego oddziaływania.

Planowane przedsięwzięcie polega na budowie hali przeznaczonej do sortowania odpadów o powierzchni 595 m2, kontenera przeznaczonego na pomieszczenia socjalne oraz wiaty magazynowej o powierzchni 425 m2na terenie działki o powierzchni 4900m2. Inwestycja od północy graniczy z istniejącym gminnym składowiskiem odpadów komunalnych w Donaborowie, od wschodu z drogą gminną i dalej terenami upraw rolniczych, od południa i zachodu z terenami upraw rolniczych. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa zlokalizowana jest w odległości około 800 m. Obecnie teren zainwestowania stanowi grunty rolne. Zgodnie z informacjami zawartymi w karcie informacyjnej przedsięwzięcia najbliższym ciekiem wodnym jest rzeka Niesób zlokalizowana w odległości około 2 km od inwestycji, najbliższa strefa ochronna ujęć wód podziemnych oddalona jest o około 4 km, natomiast obszary wodno-błotne i inne o płytkim zaleganiu wód podziemnych nie występują w promieniu 5 km od inwestycji.

Wydajność planowanej instalacji wyniesie 500 Mg odpadów komunalnych/miesiąc (inwestor nie przewiduje przyjmowania odpadów niebezpiecznych). Do sortowni dostarczane będą odpady o kodzie 20 03 01 - niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne, które wyładowywane będą bezpośrednio z samochodów na przenośnik kanałowy znajdujący się pod poziomem posadzki hali. Sito bębnowe mieszając niesegregowane odpady komunalne rozdzieli je na odpady o kodzie: 20 01 01 – papier i tektura, 20 0102 - szkło, 20 0108 - odpady kuchenne ulegające biodegradacji, 20 01 38 – drewno inne niż wymienione w 20 01 37, 20 0139 - tworzywa sztuczne, 20 01 40 - metale, 20 02 02 – gleba i ziemia, w tym kamienie oraz 20 02 03 - inne odpady nieulegające biodegradacji. Wszystkie wysegregowane odpady przechowywane będą w szczelnych, metalowych pojemnikach i wywożone po zapełnieniu do odbiorców prowadzących działalność w zakresie recyklingu odpowiednich odpadów bądź na składowisko odpadów (odpady o kodzie 20 01 08, których zaleganie może powodować powstawanie odcieków wywożone będą niezależnie od nagromadzonej ilości raz w tygodniu, odpady o kodzie 20 02 03 wywożone będą bezpośrednio po procesie sortowania, po każdym dniu roboczym). Na terenie hali zainstalowana zostanie także prasa do prasowania pozyskanych surowców wtórnych (tworzywa sztuczne, papier i makulatura). Posadzka pomieszczenia sortowni wykonana zostanie z betonu. Ponadto, dno oraz ściany zagłębienia, w którym znajdować się będzie przenośnik kanałowy zaizolowane zostaną folią PEHD oraz warstwą betonu o podwyższonej wodoszczelności. Odpady gromadzone będą w szczelnych pojemnikach, na utwardzonym podłożu co uniemożliwi przenikanie substancji zanieczyszczających do gruntu.

Inwestycja zaopatrywana będzie w wodę z gminnej sieci wodociągowej. Ścieki bytowe
gromadzone będą w szczelnym zbiorniku bezodpływowym, z którego ścieki będą systematycznie wywożone przez koncesjonowanego przewoźnika do zlewni.

Inwestor nie przewiduje powstawania ścieków przemysłowych. Odpady komunalne powstające w wyniku eksploatacji przedsięwzięcia zostaną poddane procesowi sortowania. Wody opadowe i roztopowe odprowadzane będą powierzchniowo do gruntu.

Eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia wiązała się będzie z niezorganizowaną emisją
substancji do powietrza. Uwzględniając skalę inwestycji, nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na stan jakości powietrza w rejonie inwestycji.

Źródłem hałasu z planowanego przedsięwzięcia będą manewry pojazdów, linia do sortowania odpadów i prasa do prasowania pozyskanych surowców wtórnych. Inwestor w karcie informacyjnej przedsięwzięcia oszacował, że eksploatacja inwestycji będzie wiązała się z ruchem około 45 pojazdów specjalistycznych do transportu odpadów komunalnych o ładowności 6-18 Mg i około 50 pojazdów typu „Hakowiec" dowożących odpady w pojemnikach o średniej ładowności l,3 Mg. Ponadto, w karcie informacyjnej przedsięwzięcia określono, iż praca odbywać się będzie wyłącznie w porze dziennej przy zamkniętych oknach i drzwiach hali. Uwzględniając powyższe oraz odległość inwestycji od najbliższej zabudowy mieszkaniowej w odniesieniu do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1lit. d ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko stwierdzono, że w wyniku realizacji inwestycji nie zwiększy się znacząco poziom hałasu w środowisku.

Biorąc pod uwagę zapisy art. 63 ust. l pkt 2 lit. a, c i d ww. ustawy stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie nie będzie negatywnie oddziaływać na obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszary leśne oraz obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.

W związku z zapisami art. 63 ust. l pkt l lit. c i e ustawy o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko stwierdzono, że eksploatacja przedsięwzięcia nie wiąże się
z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych i ryzykiem wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii.

Uwzględniając zapisy art. 63 ust. l pkt l lit. b ww. ustawy na podstawie obliczeń zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia stwierdzono, iż nie będzie dochodzić do kumulowania się oddziaływań planowanego przedsięwzięcia i innych przedsięwzięć.

Odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o udostępnianiu informacji
o środowisku I Jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko stwierdzono, że planowana inwestycja zlokalizowana jest poza
granicami obszarów objętych ochroną prawną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 ze zm.). W odległości około 6,5 km
zlokalizowany jest obszar Natura 2000 - proponowany obszar mający znaczenie dla Wspólnoty PLH300035 "Baranów". Uwzględniając lokalizację inwestycji poza obszarami chronionymi lub cennymi przyrodniczo nie przewiduje się jej negatywnego wpływu na środowisko przyrodnicze, a w szczególności na obszary chronione, w tym na siedliska przyrodnicze i gatunki, dla których ochrony został wyznaczony ww. obszar Natura 2000, ani pogorszenia integralności ww. obszaru i jego powiązania z innymi obszarami.

Biorąc powyższe pod uwagę, Wójt Gminy w Baranowie zwolnił inwestora z konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.  

POUCZENIE

Na niniejsze postanowienie nie przysługuje zażalenie.

 

 

 

 

 

M.S.